torsdag 21 juli 2011

När regnet faller

Under ett besök till biblioteket sökte jag mig till avdelningen där de har böcker om graviditet. Tänkte ifall jag kunde hitta något intressant och det gjorde jag. Gick hem med Brooke Sields bok om fertilitetsbehandling och förlossningsdepression. Har länge gått och funderat hur dessa verkar gå hand i hand. Och enligt denna bok så gör det verkligen det. Orsaken är högst antagligen att man under fertilitetsbehandlingen manipulerar med hormoner och, under hela graviditeten går hormonerna upp och ner och det gör det även efter förlossningen. Sätt till åratals stress av barnlöshet och allt vad det innebär så är det väl egentligen inte så konstigt att man kan bli ordentligt deprimerad.
Brooke Shields skriver om sin egen upplevelse och kamp ur depressionen. Vill inte börja recensera boken här, men ibland känns språket som lite klumpigt översatt från engelska till svenska. Fast det är väl onödigt att hänga upp sig på egentligen. Lärorik bok, inte minst för dem som ska genomgå en fertilitetsbehandling, men för alla som planerar att skaffa barn eller redan väntar.



http://www.bokus.com/bok/9789151846767/nar-regnet-faller-min-vag-ut-ur-forlossningsdepression/

Inga kommentarer: