söndag 4 september 2011

Nu blir det IVF

Den här bloggen blir nu officiellt en IVF-blogg!
Besöket på Avakliniken gick bra och pga min endometrios så är det nu alltså IVF som gäller. Mensen råkade börja på besöksdagen och IVF-behandlingen ska påbörjas dag 2 i cykeln så vi fick genast gå till apoteket efter svindyra(!) mediciner. Tog inte ens ut allt på en gång men kontot blev så gott som tomt och väskan desto fullare av mediciner och sprutor.

På fredag kväll kl. 20:00 stack jag mig själv första gången med Puregon. Det gick ganska smärtfritt och det ser ju ut som penna egentligen. Värre blir det med fortsättningen då sprutorna faktiskt ser ut som sprutor med kanyler osv. Puregon är alltså ett follikelstimulerande preparat som ska få mina mina äggstockar att producera många ägg. På tisdag ska jag på uppföljningsultraljud för att se hur det går och sedan berättar de på kliniken hur jag skall fortsätta. Det kan hända att dosen ändras eller att jag måste börja ta ett annat preparat som förhindrar att follikeln spricker, alltså hindrar ägglossningen, om jag fattat rätt.

Så egentligen är det fram till måndagkväll som jag vet hur jag ska sticka mig, sen kan det ändras. Och det jag också vet är, att om ca 10-12 dagar kommer jag antagligen att få åka till kliniken på äggplockning. Tanken är på något sätt väldigt absurd.

På det stora hela så mår jag väldigt bra. Det är kanske en större påfrestning mentalt än fysiskt. Åtminstone än så länge. Har några nära vänner som vet vad som pågår och det gör så gott att få prata av sig med dem. Så ett råd till alla som ska gå igenom samma sak. Berätta, våga prata. Det är en alltför tung börda att bära ensam.

Fortsättning följer....

Inga kommentarer: